vrijdag 12 september 2014

Golden Gate Park - California Academy of Sciences

In het Golden Gate Park is de California Academy of Sciences te vinden, een bijzonder gebouw met een "levend" dak. Het is eigenlijk een soort mix van een natuurhistorisch museum en een dierentuin, echt iets voor mij dus.
Ik heb er m'n ogen uitgekeken. Centraal is de "Rain Forest Experience". Een kolom van drie verdiepingen waar je via een spiraal in omhoog wordt geleid, langs alle lagen van een tropisch regenwoud. Er vliegen vlinders en vogels vrij rond, de vegetatie is prachtig en overal staan terraria en aquaria met bijzondere regenwoudbewoners. Uiteindelijk ga je met de lift naar beneden en sta je onder het water en de vissen waar je van boven op neer kon kijken.

Dat is direct het begin van de route langs de aquaria, ook overweldigend veel en mooi. Er is ook een ruimte waar je levende zeesterren en zee-egels van dichtbij kunt bekijken en zelfs mag aanraken.

Als laatste ben ik het levende dak nog op gegaan. Het idee van de architect was om het park op te tillen en het museum er onder te zetten. Het dak is begroeid met een zeer divers tapijt aan planten.


Ik had hier wel een hele dag door kunnen brengen, maar ik wilde ook nog naar de Botanical Gardens, dus heb deze prachtige plek na deze highlights weer verlaten.














 

Geen opmerkingen: