maandag 12 oktober 2009

Sirocco de Kakapo


Eigenlijk had ik na mijn vorige reis niet gepland dat ik binnen een jaar weer naar Nieuw Zeeland zou gaan, zat eerder te denken aan maart of april 2010. Maar toen Arnica eerder dit jaar naar Stewart Island was geweest en een link stuurde van een gebeurtenis daar in oktober, begon het wel heel erg te trekken opeens. Er zou namelijk een Kakapo te zien zijn, een bijna uitgestorven vogel. Ik had er al redelijk wat over gelezen en gehoord en het verhaal van deze vogel en zijn hele voorkomen heeft iets magisch.
Het is een enorme groene papagaai die niet kan vliegen en die door de introductie van roofdieren in Nieuw Zeeland zo goed als uitgeroeid is. De laatsten van de soort zijn gered en leven nu op een eiland dat strikt beschermd wordt en vrij is van roofdieren, heel langzaam begint de populatie wat toe te nemen, van zo'n 50 op het dieptepunt ongeveer 20 jaar geleden, tot 124 op dit moment.

Sirocco is een Kakapo die met de hand is groot gebracht en helemaal op mensen is gericht. Hij is de ambassadeur van het Kakapo Recovery Programme en is deze maand in een speciaal onderkomen te zien op Ulva Island. (Inmiddels is hij ook aardig bekend geworden door het onderstaande filmpje op Youtube, uit het programma Last chance to see dat te zien is geweest op de BBC, waarin hij probeert te paren met de fotograaf, erg grappig.)
Het is niet iets waar je zomaar even heen kunt gaan als je op Ulva Island bent, per avond kan er 1 groep heen en je moet echt een stukje over een pad door het bos dat overdag met takken is verstopt. Het was echt heel bijzonder, vooral het moment dat we aan kwamen lopen en Sirocco opeens zagen zitten. Het verblijf was zo ingericht dat je er mooi omheen kon staan een ronde houten wand met perspex erboven en Sirocco paradeerde er aan de binnenkant prachtig langs. Hij leek zelf ook te genieten van de show.
Er mocht absoluut niet geflitst worden, dus echt goede foto's nemen zat er niet in, maar de plaatjes die ik in mijn hoofd heb opgeslagen zullen me altijd bij blijven. En met de wetenschap dat ik de vogel echt heb gezien vind ik de foto hierboven waarop de karakteristieke kleur en kop redelijk te zien zijn toch ook erg mooi.

Geen opmerkingen: