zondag 14 september 2008

Vlietlandroute, 40 km

Vandaag heb ik weer een beschreven fietstocht uitgeprobeerd die ik van internet had geplukt: de Vlietlandroute. Deze is me qua afstand beter bevallen dan de route door de Bollenstreek van twee weken geleden en het gebied vond ik ook mooier.
De route is beschreven vanuit Voorschoten, maar ik ben op de hoek van park Cronesteyn "ingestapt". Ik heb het pad met de koeien van gister weer gereden, maar nu de andere kant op. Ook op zondagochtend stonden de koeien weer bedaard in de wei.

Het was een prachtige tocht door de polders, veel smalle paden die niet toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer. Toen ik vertrok was de lucht strakblauw en gaandeweg verschenen er van die typisch Nederlandse wolken die echt passen bij het weidelandschap. De wind maakte het helemaal af, te weinig om er hinder van te hebben, maar precies genoeg om steeds omringd te zijn door het geluid van ruisend riet langs de eindeloze sloten. Aan de temperatuur is wel te merken dat het richting herfst gaat, maar met een trui aan was het prima te doen.

Halverwege was er een terras met uitzicht op de Zoetermeerse plas, heerlijk in het zonnetje genoten van een lunch. Daarna langs de Zoetermeerse polder richting de Vlietlanden, ook nog een heel mooi stuk. Op het eind ben ik iets afgeweken van de beschrijving en helemaal langs de Vliet weer naar huis gereden. Deze tocht is absoluut voor herhaling vatbaar en biedt ook legio mogelijkheden voor andere eindjes om.

Weipoort (zo heet het echt)

Het uitzicht bij de lunch

Geen opmerkingen: