zondag 31 augustus 2008

Fietsroute: Kastelen en landgoederen in de Bollenstreek, 55 km

Gisteren las ik dat de provincie Zuid-Holland 3 nieuwe fietsroutes had uitgebracht, dus ik was benieuwd of er nog een goed idee tussen zat voor een rondje in de omgeving. De route "Kastelen en landgoederen in de Bollenstreek" leek me een mooie om vandaag uit te proberen.
Het was opnieuw prachtig weer om te fietsen en ik heb een hoop mooie dingen gezien. Het begin van de route kende ik al van het rondje Kaag-Braassemermeer, maar vanaf het punt waar deze route naar Lisse afbuigt was het geheel nieuw terrein voor me. In al die jaren dat ik hier in de omgeving fiets is het er eigenlijk nooit van gekomen de Bollenstreek in te rijden. Nu is het natuurlijk ook niet de beste tijd van het jaar voor deze tocht, de bollenvelden liggen er kaal bij, met her en der nog een plukje kleur. Maar de kastelen en de duinen maakten het toch een mooie tocht. En af en toe kom je gewoon schilderijtjes tegen, zoals het onderstaande uitzicht in een tunneltje tussen Lisse en Noordwijkerhout.
De laatste 10 kilometer was het alleen wel afzien. De route gaf 45 kilometer aan, dat was mooi geweest, maar ik moest natuurlijk ook nog van en naar het startpunt. Zeker het laatste stuk rond Sassenheim merkte ik weer waarom dit niet mijn favoriete richting is om een rondje te maken. Alles lijkt aan elkaar geplakt, allemaal fietspaden langs drukke 80km wegen. Langerekte plaatsjes die in elkaar overlopen en daartussen velden met veel schuren en loodsen, om nog maar te zwijgen van alle inspiratieloze kantoorpanden en zaken voor grote spullen (i.e. auto´s, meubelen, landbouwwerktuigen, etc). In het voorjaar zal het er vast vrolijker uitzien met overal bloeiende bollen er tussen, dan ga ik het nog een keer proberen. Hoewel ik nu ook zeker geen spijt heb.

Kasteel Keukenhof

Duinen tussen Noordwijkerhout en Noordwijk

Zomerbloemen in de buurt van Lisse

Geen opmerkingen: