dinsdag 2 november 2010

Coastal Walkway, New Plymouth



Vorig jaar heb ik bijna 10 uur gewandeld op 1 dag om de vele walkways die New Plymouth rijk is te bewonderen. Met name de Coastal Walkway, een prachtig aangelegd pad langs de hele kustlijn van de stad, was een reden om hier terug te keren. Al van de chauffeur van de airportshuttle hoorde ik dat het pad in het afgelopen jaar met nog 3 kilometer is uitgebreid (het was al 7 kilometer lang). Waar het pad vorig jaar eindigde, zou nu een bijzondere nieuwe brug gebouwd zijn.
Hoewel ik het heerlijk vind om te wandelen kon ik me wel herinneren van vorig jaar dat ik me snel verkeek op de afstanden hier. Alle straten zijn lang en breed en door de hoogteverschillen is de realiteit heel anders dan de kaart. Om meer meters te kunnen maken heb ik dus maar besloten een fiets te huren voor de week dat ik hier ben en na 1 dag rondrijden heb ik daar al geen spijt van.

Om te beginnen heb ik het nieuwe stuk van de Coastal Walkway verkend. De nieuwe brug is echt een kunstwerk. De vorm stelt een walvisskelet voor en de richting is zo uitgekiend dat wanneer Mt Taranaki niet in wolken is gehuld en je van de verre kant aankomt, de brug als het ware een lijst om de berg vormt. Eind van de middag ben ik teruggegaan in de hoop dat de wolken weg zouden trekken en ik heb nog bijna een uur moeten wachten, maar werd toen beloond met een prachtig schouwspel.  De foto door de brug is me niet helemaal gelukt, er stonden een paar kerels voor die net aan waren komen sjezen (grrrr) en in het afnemende licht en door de aparte vorm van de brug zijn de plaatjes of net onscherp of scheef. Maar de foto hierboven is een mooie troostprijs en de herinnering neemt niemand me meer af.



Geen opmerkingen: