maandag 18 oktober 2010

Nieuw Zeeland in Leiden



Maandagmiddag 18 oktober, 15:00 uur.

Minder dan 24 uur voor ik in het vliegtuig stap voor mijn 5e reis naar Aotearoa (het land van de lange witte wolk) ben ik getuige geweest van een prachtig stuk Nieuw Zeelandse cultuur midden in Leiden. Het is het hoogtepunt van een bijzonder project, de overdracht van een in Nieuw Zeeland gemaakte Waka (oorlogskano) aan een Nederlandse crew die deze mag bemannen. De naam van de Waka is ‘Te Hono ki Aotearoa’ wat betekent ‘Verbonden met Nieuw-Zeeland’.

Meer over dit project en de betekenis ervan is te lezen op de speciale website van het Museum Volkenkunde.

Het was een indrukwekkende ceremonie, die mij, voor zover mogelijk, nog meer deed uitkijken naar de reis die voor me ligt. Een passender begin van mijn vakantie had ik me niet kunnen wensen. En ik heb nu al mooie foto's voor dit reisverslag, voor ik nog maar goed een paar kilometer heb afgelegd. Nu nog 18.000 kilometer te gaan voor de rest van de plaatjes en verhalen ...






 

Geen opmerkingen: