zondag 29 juli 2007

Rondje Nieuwkoopsche Plassen, 57 km

Nog helemaal vol van de mooie tocht gister langs de Oude Rijn en door de polders, op de kaart gekeken wat er nog meer te ontdekken viel. Gevaarlijk natuurlijk, net als boodschappen doen wanneer je trek hebt. Mijn oog viel op de zuidelijke kant van de Nieuwkoopsche Plassen, een pad dat midden door het water leek te gaan. Dat leek me wel wat.
Vanochtend zag het er echter niet goed uit, het regende weer dat het goot. Maar toen het 's middags opklaarde en het weerbericht en de buienradar aangaven dat het waarschijnlijk droog zou blijven, heb ik het er toch op gewaagd.
Weer het jaagpad langs de Oude Rijn gevolgd, maar nu helemaal doorgereden tot voorbij Zwammerdam. Daar naar het Noorden, een spannende kronkelweg langs het riviertje de Meije naar het plaatsje Meije. Heel veel mooie huizen daar en prachtige tuinen. Volgens de kaart was er vlak voor Meije een afslag naar dat pad dat de plassen doorkruist, maar opeens stond ik al in het plaatsje zelf en nog geen afslag gezien. Nog eens goed op de kaart gekeken en een stukje terug gereden en ja hoor: toch een pad. Heel goed verstopt achter een enorme watertoren, bewegwijzering verdwenen in het groen. De moeite van het zoeken meer dan waard, je moest twee keer een hek door en kwam dan op een heel smal pad terecht, aan weerszijden veel groen en af en toe een glimp van een grote waterpartij. Halverwege een prachtig bruggetje waar je ziet dat je helemaal omringd bent door het water.
Op dat punt had ik er ongeveer 30 kilometer opzitten en besefte ik me pas goed dat ik ook nog zo'n stuk naar huis voor de boeg had. Tot zover het geleidelijk opbouwen van de lengte van de tochten ;-) Ik had gedacht via Aarlanderveen terug te rijden, maar kennelijk een afslag gemist en ik kwam weer in Zwammerdam uit. Ook goed, vanaf daar heb ik weer het pad langs de Oude Rijn gevolgd. In Koudekerk mezelf toepasselijk op een ijsje getrakteerd en om kwart over vijf was ik moe maar voldaan weer thuis. Toch maar weer even terug naar de rustige opbouw nu, maar als ik beter getraind ben ga ik zeker nog een keer die kant op.

Brug over de Zuideinderplas (Nieuwkoopsche Plassen)

1 opmerking:

Kees Hoogakker zei

Hé dat bruggetje ken ik. Heel wat van afgesprongen in mijn tienerjaren :-)